מס' צפיות - 281
דירוג ממוצע -
נקודה שבועית פרשת השבוע "כי תצא" ה'תשע"ח
לא תתעב אדומי כי אחיך הוא,
מאת: דוד דרומר 23/08/18 (16:28)

פרשת השבוע שלנו, פרשת "כי תצא", מלאה במצוות. אם נדייק מתוך 613 מצוות שיש בתורה, 74 מצוות כתובות בפרשה שלנו. 

המצוות לאורך כל התורה באות ללמדנו ערכים ומשמעויות רבות במהלך חיינו, אך מצווה אחת בפרשה, מצווה לכאורה בלי הרבה יחסי ציבור ואפילו זניחה לכאורה באה ללמדנו ערך חשוב מאוד: הכרת הטוב.

"לא תתעב אדומי כי אחיך הוא, לא תתעב מצרי כי גר היית בארץ מצרים, בנים אשר יולדו להם דור שלישי יבוא להם בקהל ה' " על פסוק זה כתבו דעת זקנים מבעלי התוספות לפי פירוש רש"י: "רצה הקב"ה להרגיל את ישראל במעלת הנפש וכל מי שנפשו גבוהה יותר מקרב את קרוביו, ועל ציווה הכתוב לזכור אחה לבני אדום. וכן "לא תתעב מצרי" - אף על פי שלסוף שעבדו בכם ולחצו אתכם לא תתעבנו, כי גר היית בארצו ובראשונה היטיב לכם - אדום ומצרים, שניהם כל אחד בזמנו שלו, ידע לעשות צרות וקשיים לעם ישראל אולם מצד שני גם ידע לתת מעצמו ומארצו עבור ישראל. למשל מצרים שנהגו בהכנסת אורחים כלפי ישראל ונתנו להם לשבת בארצם, ולא פעם אחת, נכון, אמנם אחר כך שיעבדו אותם בעבודות אך עלינו לזכור גם את הטוב שבהם ושכן ידעו להושיט יד ועל כן הם אינם נפסלים כעמון ומואב לכל הדורות אלא רק 3 דורות ראשונים ולאחריהם ניתן להתחתן איתם ובטח לא לתעבם. 

הכרת הטוב היא מידה חשובה בחיינו. כלפי הורינו, כלפי ילדינו, כלפי שכנינו, כלפי הסובבים אותנו, ואפילו כלפי עצמנו. אם נלמד להכיר טובה ותודה כפי שצריך נשכיל ונדע להגביר את העין הטובה וכך גם הפוך ונרבה אור בעולם. 

שבת שלום ומבורך!

החוויה היהודית

http://h-y1.coi.co.il/

 http://dosanova.co.il/

לע"נ יעקב בובר, שבתאי טורס, שמואל פולק, מאיר גרינברג, יצחק שניצר ואברהם פישר שנפלו במלחמות ישראל והיו נצר אחרון למשפחתם

דעת זקנים,בעלי התוספות,הכרת הטוב,יחסי ציבור,מעלת הנפש,אדום,מצרים,הכנסת אורחים,

הכותב הוא מנהל "אורי עוז הפקות"- מיזמים חינוכיים,קשרי קהילה ומשימות לאומיות. חבר בעמותות "רוח טובה" ו"החוויה היהודית",מנהל אתר אינטרנט בשם "תורה" כתובת האתר:www.torah.in/he1

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר