מס' צפיות - 42
דירוג ממוצע -
לא רק גוגל-פייסבוק: כל הסיבות להשקיע באפיקי שיווק עצמאיים
מאת: עמית אדלר 23/10/17 (18:32)

כשממציא האינטרנט, טים ברנרס-לי, הגה את המרשתת – הוא דמיין לעצמו עולם יותר חופשי, דמוקרטי ופתוח מזה הקיים במציאות. צחוק הגורל הוא שכיום האפשרויות רק מצטמצמות והולכות.

 

הדואופול גוגל-פייסבוק אוחז את הפרסום הדיגיטלי הכלל-עולמי באחיזת חנק, עם נתח שוק של יותר מ-63 אחוזים. אין שום ספק שהשימוש בדואופול מועיל לעסקים ולחברות רבות, אבל כמו שאומרים – אסור לשים את כל הביצים בסל אחד. גם אם הסל הזה מחולק לשניים.

 

היום יותר מאי פעם, הגיוון באפיקי השיווק יחרוץ גורלות. ככל שאסטרטגיית השיווק תישען על יותר ערוצים, כך ייטב לעסק שמאחוריה. חשוב לזכור שלא רק גוגל ופייסבוק יש בעולם, אלא גם אאוטבריין וטאבולה, שיווק במייל (ניוזלטרים), יחסי ציבור, אתר הבית שלכם, הפצה מפה לאוזן (תתפלאו כמה עסקים בישראל סומכים רק על זה), הודעות טקסט, עיתונים, רדיו, טלוויזיה, שלטי חוצות ועוד.

 

אז למה לא כדאי לסמוך רק על גוגל ופייסבוק? הנה 3 סיבות טובות מאוד.

 

1. העלויות רק גדלות

כיום קליק ממוצע בפייסבוק עולה 24% יותר מאשר לפני שנה. גם בגוגל, למרות שחתכה מחירים לאחר המעבר ל-4 מודעות בראש העמוד, אפשר בקלות להגיע לעלויות מטורפות לקליק.

 

לענקיות הפרסום אין שום סיבה אמיתית לחתוך מחירים. אין להן מתחרים אמיתיים שיוצרים תחרות בריאה, אז העלויות לקליק / לחשיפה רק ממשיכות להאמיר. אאוטבריין וטאבולה הן אולי שתי המתחרות הרציניות ביותר בנושא הזה, עם עלויות נמוכות יותר לקליק, אבל הן לא מספיקות כדי להוות איום על נתח השוק האדיר של הדואופול.

 

2. יד קלה על ההדק

הדמוקרטיה בדיגיטל היא אשליה מתוקה, אבל בכל זאת עדיין רק אשליה. באבחת עין פייסבוק יכולה להשתיק פרופילים אישיים, סטטוסים "בעייתיים" או דפי עסק סוררים. ראו מקרה סטטוסים מצייצים ומקרים נוספים.

 

הקמת דף פייסבוק לעסק? יש לך פרופיל אישי בפייסבוק? את כותבת סטטוסים ומשתפת תמונות? מצוין, רק שזה ממש לא שייך לך ולא בבעלותך. כל תוכן שאי פעם העליתם או תעלו לפייסבוק, שייך לפייסבוק בלבד והם רשאים להשתמש בו כאוות נפשם.

 

בגוגל המצב פחות בעייתי, מכיוון שהיא משמשת מנוע טראפיק שמביא משתמשים לנכסים שלכם. אז אם אתם רוצים להבטיח שיום אחד קבוצת הפייסבוק שצברה אלפי משתמשים לא תיסגר לבלי שוב ובלי הסברים – אל תוותרו על אתר אינטרנט משלכם. זה המקום היחיד שבו יש לכם חופש לעשות הכול, בלי סכנת סגירה (כל עוד אתם ממשיכים לשלם על דומיין ואחסון).

 

3. לבלוע את כולם

המטרה הבלתי מוצהרת של שתי ענקיות הפרסום הללו היא, בעצם, לבלוע את העולם; לגרום לכל פעילות דיגיטלית להתחיל ולהסתיים במרחביהן הווירטואליים. גוגל שולטת ברוב שוק מנועי החיפוש, שוק מערכות ההפעלה לסמארטפונים ושוק הדפדפנים, ומהצד השני פייסבוק כבר רכשה גם את אינסטגרם, גם את וואטסאפ וגם עוד כמה וכמה פלטפורמות שלא משאירות מקום לספק.

 

שתי הענקיות שואפות שהמשתמשים יישארו בנכסים שלהן כמה שיותר. גוגל מגדילה את הנכסים בתשלום ונכסים אחרים כגון שירותי המפות, גוגל טיסות ושאר ירקות – הכול כדי לדחוק כמה שניתן את התוצאות האורגניות, ולהביא יותר משתמשים ותועלת מהנכסים האחרים שלה.

 

למעשה, גוגל שואפת שלא יהיו אתרי אינטרנט כלל בתוצאות החיפוש. החלום הרטוב שלה הוא לתת תשובה אחת נכונה ומדויקת לכל חיפוש; תשובה שלא תוביל את המשתמש אל אתר אינטרנט, אלא תינתן על גבי אתר גוגל עצמו. חפשו בגוגל "מה השעה" ותיווכחו בעצמכם – זה הפורמט אליו גוגל שואפת להגיע. לא צריך אתרים, זה פאסה.

 

רגע לפני סיום

אני לא מפקפק לרגע בתרומה העצומה של גוגל ופייסבוק לתחום הפרסום. מאות מיליוני עסקים ברחבי העולם נהנים מהתועלת האדירה בשירותיהן של ענקיות הטכנולוגיה הללו (מכירות, לידים, חשיפה, מיתוג ועוד).

 

אבל חשוב להבין שככל שתהיו תלויים אך ורק בשתי אלו, כך אתם חושפים את העסק לסיכון גדול יותר. זה קצת דומה להשקעה במניות – ככל שתיק ההשקעות שלכם יהיה מגוון יותר, כך יגדלו סיכוייכם לצאת כשידכם על העליונה, אם אם מניה אחת או שתיים יקרסו.

הכותב הוא מקדם אתרים ואיש תוכן ותיק בתחום הדיגיטל, חופר בלתי נלאה וחובב פילוסופיה, מדע וטכנולוגיה.

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר