מס' צפיות - 267
דירוג ממוצע -
סיום מרגש לקונצרטי פסטיבל האביב בבאדן באדן
2 קונצרטים מיוחדים ען סיום הפסטיבל כולל אמנים שלנו!!
מאת: מתי זיתי-אלבוים 30/04/17 (09:07)

2 קונצרטים מיוחדים עם סיום פסטיבל האביב בבאדן באדן:

 

הראשון נערך ביום 14 לאפריל 2017 וכלל את הפילהרמונית מברלין עם מנצחה סר סיימון ראטל. בתכנית הערב הזה היתה הסולנית הכנרת ליזה בטיאשווילי.

 

התזמורת מתחממת בקטעי רקודים סלוויים של דבורז'אק.

אבל אצל ראטל לא לוקחים שום דבר בזלזול והפיאנו- פורטה חוגג בשלמות הנגינה של חברי התזמורת.

אפילו הכנר הראשי היפני( דיישין קשימוטו ) זוכה למחיאות כפיים רמות.

 

הכנרת ליזה בטיאשווילי , ילידת גיאורגיה צעירה ויפה , ונראית רכה ושברירית. אבל, ניגנה את הקונצ'רטו לכנור אופוס 53 מאת דבורז'אק בצליל גדול ומפתיע עם הכנור גווארנרי דל ג'זו 1739 שקיבלה בהשאלה לאחר שזכתה במספר תחרויות בינלאומיות.

 

מלווה אותה התזמורת המוקטנת במעט,  עם סיימון ראטל

הצלילים כל-כך נקיים , חדים ומבריקים-תענוג לאוזניים...

 

לאחר ההפסקה באה הפצצה:

 

קונצ'רטו לתזמורת של בלה בארטוק :

הקונצ'רטו נכתב על פי הזמנת המנצח של תזמורת בוסטון סרגיי קוסביצקי ב 1943 .הפעם הבמה מתמלאת בכל מאה חברי התזמורת , 2 נבל וגונג ענקי מאחור .ראטל מנצח ללא תווים אנרגטי ואקספרסיבי ביותר. וכל הנגנים נענים לו ללא היסוס  עד לסיום המרשים בפרק החמישי

finale:Pesante-Presto

אחת היצירות המבריקות ביותר לתזמורת, יצירה הדורשת מיומנות מיוחדת מכל סולני הקבוצות, שקיבלו חבוקים ולחיצות יד חמות מהמנצח הנהדר הזה.

 

אבל-הערב המרגש ביותר מבחינתי ולמעשה מבחינת הקהל כולו היה הקונצרט ביום 15 לאפריל 2017 כאשר שני "ישראלים" הצטרפו לתזמורת הפילהרמונית של ברלין: המנצח זובין מהטה והכנר פנחס צוקרמן.

הערב התחיל עם  הקונצ'רטו לכנור אופוס 61 מאת אדוארד אלגר.

היצירה הוקדשה לכנר המהולל פריץ קרייזלר שניגן אותה בבכורה עולמית ב .1910

"נסיך הכנרים" שלנו  עם צליל מדהים , אפילו משיכת קשת רכה נשמעת כה 

צלול שלא לדבר על קטעים דרמטיים. צוקרמן תמיד בפוקוס וללא כל מניירות מיותרות של כנרים מהדור הקודם , שגם מספר כנרים צעירים וצעירות למדו מהם.

 

מעניין שצוקרמן "מתחמם" לעתים עם סקציית הכנור של התזמורת לפני שהוא מתחיל בסולו.

לי קצת הפריע שהוא מנגן מהתווים, אבל אין לשכוח כי יצירה זו אינה הכי פופולרית ונחשבת למאד קשה לבצוע.

זובין הוא אמן הלווי , כל כך מתחשב בסולן שלו ולא נותן לתזמורת להתעלות עליו היכן שלא צריך.

הידידות רבת השנים ביניהם , באה לעתים לידי בטוי בהומור המקסים את הקהל הרב וכאשר בסוף הפרק הראשון נקרעה שערה שובבה מהקשת של צוקרמן , הוא מושיט את הקשת לזובין והלה תולש אותה במקומו....

 

בפרק השני של הקונצ'רטו, הכנור של צוקרמן מצלצל לעתים כמו צ'לו בטונים עמוקים..אף הוא מנגן על כינור של גווארנרי דל ג'זו משנת 1742.

הקהל הרב מודה לכנר בסוף הקונצ'רטו בתשואות רמות הנמשכות דקות ארוכות. התשואות הארוכות ביותר שקיבל מי מהסולנים והמנצחים עד כה!

 

לאחר ההפסקה חוזר זובין מהטה לקרקע מוכרת וידועה:

הסימפוניה ה-5 של צ'ייקובסקי .

הוא שולט בתנועות חסכוניות בתזמורת הענקית עם הצליל המבריק והגדול שלה.

בפרק השני הידוע andante cantabile  הקרן שרה את המוטיב עם פיאנו-פורטה מדהים וכל דקה שומעים משהו כאילו חדש ומתחדש בסימפוניה הידועה כל-כך.

הפרק הרביעי והאחרון מתחיל בנושא של פרק ראשון ומסיים מעגל יצירה כבירה ובצוע שמשגע את המון קהל המאזינים שמודה למנצח בקריאות רמות של בראוו ועמידה ממושכת על רגליו.

 

להתראות בפסטיבל הקיץ!!!

 

מתי זיתי-אלבוים

 

  

 

 

הכותב הוא רו"ח, עתונאי ומבקר מוסיקה, חבר באגודת העתונאים תל-אביב. חוקר, עורך ומגיש סידרת תכניות על "גדולי הטנורים של העבר" ב"קול המוסיקה". עד כה שודרו 16 תכניות בנות 2-3-6 שעות כ"א.

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר