מס' צפיות - 285
דירוג ממוצע -
פסטיבל האביב בבאדן באדן ממשיך עם "הטרגדיה של כרמן" 12.4.17
הצגה מפתיעה של פיטר ברוק והמלחין מריוס קונסטנט על-פי ביזה
מאת: מתי זיתי-אלבוים 26/04/17 (18:49)

ערב זה  הוקדש לאופרה הקאמרית "הטרגדיה של כרמן" ..

המדובר באופרה מצומצמת על-פי המוסיקה של ג'ורג' ביזה , מאת מריוס קונסטנט.

הטקסט של פיטר ברוק לפי הנובלה "כרמן" של פרוספר מרימה משנת 1845

 

הבכורה התקיימה בפריז ב 1981 והפעם חודשה בפסטיבל באדן באדן לפני 3 ימים עם במוי חדיש של sofia simitzis

 

השתתפו בבצוע:

 

מנצח: סיימון רסלר

תלבושות:יאנינה אודיק

ועוד רבים העושים במלאכה

 

תזמורת צעירי האקדמיה של הפילהרמונית מברלין

 

הזמרים: Celine Akcag- Carmen

        Felicitas Frische-Micaela

        Jhannes Grau-Don Jose

Vladislav Pavliuk-Escamillo  

 

ושחקנים אחרים

 

ראשית כמה מילים על התאטרון או בית האופרה הקטן בו הוצגה ההצגה:

המדובר במיניאטורה , בונבוניירה מקסימה בסגנון רוקוקו , ובחקוי של בית האופרה "גרנייה" בפריז    שנפתח להופעות ב 1862.

המבנה ההסטורי ממוקם קרוב מאד למרכז העיירה ליד הקזינו המפואר אף הוא מצוייר ומצוייץ..

 

האופרה הוא נסיון לפשט ולמזער את המוסיקה של ביזה , כל הדיבורים, דברי הקישור בין האריות ,המקהלות ורקודי הבלט בוטלו ונשארו 4 זמרים. ההצגה נמשכת שעה וחצי בלבד ללא הפסקה וגם הסדר של האריות לא נשמר בצורה שמרנית כפי שכתובה האופרה של ביזה.

 

במוי פשטני מודרני ונועז כאשר על הבמה עומד לב ענקי בממדיו ובו משחקים כמו מגרש משחקים לילדים, הלב נפתח והופך לבית עם מיטות או בולע בתוכו את השחקנים-הזמרים.

במקום בו מתנוסס השלט הענקי AUTO PARTS  , הוא נהפך מיד ל AUTOPIA.

 

הזמרת הראשית בתפקיד כרמן המצו-סופרן היא ילידת ציריך וכבר נשמעת בוגרת יותר, כי האחרים , למשל הטנור יליד לייפציג , שר כזמר אופרה בחיתוליו עם קול קליל- לג'רו ואת הטונים הגבוהים שר בפלצט.

אבל עקב האולם הקטן ,האקוסטי והתזמורת המוקטנת, קולו נשמע היטב בכל מקום באולם.

בהמשך מופיע אסקמיו במכונית מרוץ של red bull (ההקשר למלחמות השוורים של הטוראדורים ברור) הבנוי מקרטון ואשלייה תלת ממדית.

כרמן מתאהבת בו או במכונית המרוץ ומזניחה את דון חוזה ובכך חורצת את גורלה.

באמצע האופרה ,העלילה  כאילו נודדת לחוצות העיירה באדן באדן בקטעי וידאו מקסימים כאשר כרמן מושכת את ה"לב" ברתמה  ומטיילת בחוצות ומזמינה ילדים לשחק בתוך ה"לב" .

בגדול: ה"ניתוח" הצליח ומתקבל שילוב טבעי ומתומצת של המוסיקה והבמוי ובמקום 3 שעות ויותר, קיבלנו שעה וחצי מרוכזים ואינטנסיביים ולא התגעגנו לגרנד אופרה של ביזה .

"כרמן" למתחילים ולכל אלה שפוחדים מהז'אנר האופראי הקלסי.

 

 

מתי זיתי-אלבוים

 

 

 

הכותב הוא רו"ח, עתונאי ומבקר מוסיקה, חבר באגודת העתונאים תל-אביב. חוקר, עורך ומגיש סידרת תכניות על "גדולי הטנורים של העבר" ב"קול המוסיקה". עד כה שודרו 16 תכניות בנות 2-3-6 שעות כ"א.

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות לכתבה זו התקבלה תגובה אחת לקריאת כל התגובות ברצף
1.
מרתק...
הילה זך 27.04.17 (15:51)