מס' צפיות - 1833
דירוג ממוצע -
1550נורמה-אופרה מאת בליני-האופרה בתא
אופרת בלקנטו עם מוסיקה נהדרת
מאת: elybikoret 06/12/16 (18:47)
1550נורמה-אופרה מאת בליני-משכן האמנויות תא
צילומים-אלי ליאון
 
 
העונה החדשה של האופרה הישראלית נפתחה אמש באופרה נורמה מאת בליני.
העונה על פי התכנית תיהיה עונה של אופרות איטלקיות רומנטיות.
נורמה הוצגה בפעם הראשונה באופרה הישראלית בשנת2001 ,בשנת 2006 ובפעם אחרונה לפני כשש שנים ובעולם בשנת 1831
הפקה זו הנה בשיתוף עם בית האופרה של טורינו.
 
למרות שבבכורה העולמית היא לא זכתה להצלחה היום היא נחשבת לאחת האופרות המפורסמות והמוצלחות ונמצאת בפסגת הבלקנטו.
בגדול אפשר לומר כי הבלקנטו הנה טכניקה חדשה שבאה כאשר האולמות שבהם הוצגו האופרות גדלו.
התזמורות והטכניקה החדשה החליפו את הצלילים העדינים והקטנים.
כדי שהזמר יתגבר על גודל האולם, הגדלת התזמורת והגברת קולו כקול עוצמתי יותר היה צורך במשהו חדש.
הטכניקה החדשה גם בחנה במידת מה את גבול היכולת של הקול האנושי.
 
פרוש המילה בלקנטו הוא שירה יפה.בטכניקה זו הזמר הגדיל את עוצמת הקול.הקול נעשה משוחרר יותר ,הויברטו יותר גדול.
טכניקה זו עודדה את המלחינים לבחון מה הקול האנושי יכול לעשות.
 
רוסיני היה הראשון שהשתמש בטכניקה זו ועם פרישתו מכתיבת מוסיקה נפתחה הדרך לבליני,דוניצטי ועוד לכתוב בצורה זו.
כל אלו נחשבים כמניחי היסוד של שירת הבלקנטו.
 
 
בעלילת נורמה אין הרבה חידושים.
משולש של שתי נשים וגבר אחד.החידוש הוא  במוסיקת הבלקנטו.
חידוש נוסף הוא כי באופרה אין רק אהבה בין נורמה לפוליאונה אלא גם תאור היחסים בין אדלגיזה-לנורמה.
הדואט ביניהן הוא אחד הדואטים היפים שבאופרה.
אפשר לומר כי זו אופרה פמיניסטית, בה אישה משמשת בתפקיד כהנת גדולה של הדרואידים.שכולם שומעים בקולה.
 
בליני מת בגיל צעיר מאוד.הוא היה בן 34 במותו.הספיק לכתוב 10 אופרות  בהשוואה של רוסיני שכתב 40.
 
באותם הזמנים אופרה נכתבה תוך 2-3 חודשים כאשר המוסיקה היתה העיקר והדרמה לא היתה כל כך חשובה.
 
כהנת של הדרואידים-נורמה-עם שישב בצרפת של היום -גליה העתיקה- סוגדים לאלה.נורמה בעד שלום ולא לפתוח במלחמה נגד הכובש הרומאי.
מה הסיבה לכך מתגלה לצופה בהמשך האופרה.
לכהנת אסור לנהל מערכת יחסים עם גבר.לנורמה רומן עם רומאי שהיה הכובש ויש לה שני ילדים ממנו.
היא מונעת את המלחמה ברומאים בגלל רומן זה עד שהוא עוזב אותה.
 
כאשר הוא מנהל רומן במקביל עם אדלגיזה-כהנת צעירה,נורמה כב"מדיה" רוצה להתנקם בו וחושבת להרוג את שני ילדיה אך נעצרת ברגע האחרון.
היא מבקשת מאדלגיזה לקחת את הילדים ,להנשא לפוליאונה-הכובש הרומאי ולצאת לרומה איתו והילדים.אלדגיזה מסרבת ורוצה לדבר עם פוליאונה לחזור לנורמה.אדלגיזה לא מצליחה לשכנעו ובהוא חושב לחטוף אותה בכח.
 
נורמה בזעם משנה את דעתה קרואת לדרואידים לצאת למלחמה .היא ממשיכה בטכס בעוד פוליאונה מובא בפניה ומתכוננת שהוא ישמש כקורבן הזבח.
בסופו של דבר כאשר נורמה רואה שאין לה סיכוי להחזיר את אהבתו של פוליאונה אליה, מצווה להקים את המזבח עליו יהיו הוא והיא שלא יפרדו לעולם- לא בעולם הזה ולא אחרי מותם.
זאת היא עושה לאחר שמספרת לדרואידים על החטאים שלה ושהפרה את נדרה ודינה מוות.בדרכם אל המוקד ניצתת האהבה לנורמה מחדש והם מועלים על המוקד.
 
ביים את האופרה אלברטו פאסיני שכבר אינני בחיים ו ויטוריו בורלי חידש את הבימוי.
הבימוי מאוד סטאטי כמעט ואין תנועה של הבמה. הזמרים עומדים במקום כשפניהם אל הקהל גם כאשר שרים דואט ולא זזים ממקומם.כמו כן המקהלה שיש לה תפקיד נכבד אינה זזה ממקומה בזמן השירה.
המקהלה בהדרכתו של איתן שמייסר מעולה.תפקידה בין השאר לשמש רמז ופה להתקוממות  האיטלקים נגד השלטון האוסטרי.תפקידה באופרה מאוד מרגש.
נאמר כי הסטטיות בבימוי היה בגלל הכוונה של הבמאי שחשב שהמוסיקה חשובה יותר מהתנועה שיכלה להפריע לקהל להתרכז רק במוסיקה של בליני.
ואכן המוסיקה מאוד מאוד יפה.
 
במערכה הראשונה אנו שומעים אחת האריות הגדולות שבאופרה בכלל.היא מתחילה עם סולו  חליל ארוך ואריה של נורמה בשם קסטה דיוה.
זו האריה המפורסמת שמריה קלאס התחילה בה את הקריירה הגדולה שלה.  
יש באופרה הרבה רציטטיבים שתפקידם לקדם את העלילה אך כולם מושרים וערוכים בצורה נהדרת.
 
ויליאם אורלנדי עיצב את התלבושות ואת התפאורה המרשימה.
קירות לכל גובה הבמה דמויי סלעים חדים הזזים שמאלה וימינה, מעלה ומטה ופותחים וסוגרים פתחים לסצינות השונות בהם נכנסים ויוצאים המשתתפים ביצרם כל פעם תמונות שונות.
היה גם מזבח מעוצב להפליא.
 
הליברית של האופרה  נכתב על ידי פליצה רומני עפי מחזה מאת אלכסנדר סומה.
התאורה הטובה מאוד עוצבה על ידי אנדראה אנפוסי.
 
המנצח היה דניאל אורן-המנהל המוסיקלי של האופרה שניצח בטמפרמנט מודגש על תזמורת הסימפונית הישראלית רשל'צ-תזמורת האופרה שהיתה מעולה ולוותה את המקהלה והסולנים בצורה מעולה.היא הצטיינה גם בנגינת  בקטעי המעבר.
התרגום היה מעולה,כהרגלו של המתרגם הקבוע של האופרה ישראל אובל.
 
לגבי הקולות.כל הזמרים היו  טובים.
שתי הנשים בתפקידים הראשיים באופרה חייבות להיות זמרות מעולות כדי לשיר את המוסיקה הנפלאה והקשה שכתב וינצנצו בליני,  כדי להביע בשירה את הדרמה והמהפך המתחולל בהן בעלילה.
 
ראיתי את האופרה פעמיים בחזרה הכללית עם צוות אחד ובבכורה עם צוות שני.הצוות בחזרה היה יותר לטעמי.
בחזרה נורמה-מריה  פיה פישיטלי היה לה קול סופרן חק נעים ומרגש.בבכורה שרה הראצוהי באסנז.קולה היה גם מעולה אך הוא התקרב יותר למצו סופרן מאשר לסופרן.כאשר שרה עם אדלגיזה-גניפר הולווי אפשר היה להרגיש את קולן של שתיהן בנפרד בעוד כאשר שרו פישיטלי עם מרינה דה ליסו בחזרה שילוב הקולות היה מושלם והדואטים שלהן מקסימים ביופיים הן בדרמטיות שלהן הן בשירה.
 
גוסטבו פורטה  כפוליאונה בבכורה היה מצויין בקולו הנפלא.פיירו גוליאצי היה טוב גם כן אך גוסטבו עלה עליו בהרבה.
קרלו סטריולי כאורובזו מנהיג הדרואידים ואביה של נורמה היה מרשים בקול הבאס היפה שלו.
גיא מנהיים הישראלי בתפקיד האפיזודי היה טוב וענת צרני ושחר לביא כקלוטילדה היו טובות מאוד.
 
שמענו מוסיקה נפלאה,ראינו ביצוע טוב מאוד.היתה זו פתיחה מתאימה לעונה החדשה
 
לראות או לא לראות;המלצה חמה לשמוע ,לראות ולהנות.
 
נכתב על ידי elybikoret -אלי ליאון, 1/12/2016 09:32
 
 
 
 
 
 
 

 

ליאון אלי
elybikoret@gmail.com
www.elybikoret.022.co.il
03-6856786
054-249-3488
עתונאי-מבקר אמנות
חבר אגודת העתונאים של תא
ותא המבקרים שלידה
מנהל קהילות התרבות והפנאי-אתר מוטקה

הכותב הוא הבלוג יעסוק בביקורת שלי ורשמים אישיים שלי של הצגות תיאטרון מופעים אופרה בלט קונצרט וכו הכל קשור למוצג על בימותינו כאמור הכל רשמים אישים בלבד אשמח לקבל רשמים של אחרים

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר