1529התז הסימפונית הישראלית רשל'צ-האופרה תא
צילומים-אלי ליאון
הערב שמעתי קונצרט של התז הסימפונית הישראלית רשל'צ שהוקדש כולו ליצירות מאת יוהנס ברהמס-1897-1933
הקונצרט הנו תוצאה של קריאה מאת התזמורת למנויים להציע איזה יצירות ברצונם שהתזמורת תנגן.היא גם ציינה בתכניה את שמות האנשים שביקשו את היצירה
הן המנצח אבי אוסטרובסקי והן הסולן בוריס גילטבורג הנם ישראלים שזכו בפרסים ראשונים בתחום התמחותם בחו'ל.אוסטרובסקי בקופנהגן וגילטבורג בבריסל.
במקרה של אוסטרובסקי אפשר לציין שהיה מיסדם של שתי תזמורות בארץ שזכו וזוכים גם כעת למוניטין מעולה .שתי התזמורת הם התזמורת הקאמרית הקיבוצית כיום נתניה הקאמרית הקיבוצית ותז הסימפוניטה באר שבע.
הקונצרט התחיל עם הקונצ'רטו מס 2כאמור מאת ברהמס. קונצ'רטו זה חובר 20 שנה לאחר שחובר הקונצ'רטו מס 1 לפסנתר ולאחר שברהמס שהיה ממשפחה יוצאת הונגריה עבר מהמבורג לוינה.
בתקופה זו ברהמס שהיה קפדן מאוד בקשר ליצירותיו כתב הרבה יצירות אך חלק מהן השמיד והן גם לא זכו לאף השמעה.
תקופה מאוד ארוכה ברהמס לא כתב סימפוניה כי העריץ את בטהובן ונרתע מלחבר סימפוניה עד שהגיע לגיל מעל ל40.
הקונצ'רטו מס 2 הנה יצירה מורכבת מבחינות רבות וגם קשה לביצוע.
גילטבורג התחיל את הקונצ'רטו בצורה איטית ומלאת רומנטיקה עודפים לטעמי.נגינתו מאוד עדינה אינו משתמש בכח ובקושי נוגע בקלידים במקומות השקטים והעדינים אך יוצאים תחת ידיו צלילים יפים מאוד.יש לו טכניקה טובה ונגינה טובה מאוד כאשר לוקחים בחשבון שהקונצ'רטו מורכב,מסובך וקשה לביצוע.
אבי אוסטרובסקי המנצח ניצח על הקונצ'רטו עם תוים בצורה מדוייקת ביותר,בתנועות וגוף שהראו את כוונתו לתזמורת והיה תאום מלא בין התזמורת והסולן.
שלא כמקובל לקונצ'רטו 4 פרקים ולא שלושה.
בחלק השני של הקונצרט נוגנה הסימפוניה מס 1
למרות שהיתה לו רתיעה מלחבר סימפוניות ואמר שלעולם לא יחבר סימפוניה בסופו של דבר חיבר ארבע.
עם ביצוע הסימפוניה היא התקבלה בתגובות שונות מהקצה האחד לקצה השני.היו שראו בה סימפוניה לא טובה ולא ניתנת לשמיעה ומצד שני אמרו שהיא המשך לסימפוניות של בטהובן וערכה רב ביותר.כאז גם בביצוע זה הדעות עליו של אנשים שישבו מסביבי באולם היו חלוקות בצורה די קיצונית,
בסימפוניה כמו בהרבה מהיצירות שלו ישנה מלודיה המזכירה שיר עם הונגרי אך המלודיה היא עצמאית של ברהמס.
היה זה קונצרט ארוך מהרגיל ונמשך מעל לשעתיים וחצי כולל ההפסקה.
הקונצרט הבא של התזמורת במסגרת המינויים יערכו ב14.11 בתל אביב, ב15 ברחובות וב16 ו19 בראשון לציון, קונצרטים בהם יבוצע הרקויאם של ורדי. ינצח על הקונצרטים אנדרס מוסטונן מאסטוניה שהפך לכמעט ישראלי בזכות תפקיד אשתו בארץ.
לראות או לא לראות ;קונצרט של מוסיקה המוכרת היטב לקהל המאזינים ויש לומר, לזכות התזמורת, על טהרת המבצעים הישראליים.