מס' צפיות - 322
דירוג ממוצע -
הצילו! הכנרים באים בהמוניהם !!
ג'ושוע בל עם כינורו של הוברמן בפילהרמונית- קונצרט מספר 7 למנויים
מאת: מתי זיתי-אלבוים 08/06/16 (17:14)

אמש ,יום שלישי 7 ביוני 2016, נערך קונצרט מספר 7 למנויים בפילהרמונית-

 

בתכנית:

 

אהרון קופלנד-"אביב בהרי האפלצ'ים"

סימפוניה ספרדית לכינור ותזמורת אופוס 21 מאת אדואר לאלו

סימפוניה מספר 2 של ז'אן סיבליוס

 

מנצח- מייקל שטרן

כנר- ג'ושוע בל

 

 

המנצח האמריקני יליד 1959 (בנו של הכנר אייזיק שטרן ואחיו של דיוויד שטרן -גם הוא מנצח) רב נסיון ומועסק זה שנה עשירית כמנהלה המוזיקלי של תזמורת קנזס סיטי.

 

גבוה ומרשים כאמריקני טיפוסי, החל שטרן את הערב בנצוח על תזמורת מוקטנת אבל כוללת נבל, ביצירה שנכתבה במקור כבלט לבקשת מרתה גרהם. סוויטה יפה שלא דרשה מהמנצח או מהתזמורת איכויות מדהימות.

את אלה קבלנו לאחר ההפסקה עם נגינת הסימפוניה השניה של סיבליוס.

לפתע התבלטו הן המנצח והן התזמורת על כל חלקיה ובמיוחד כלי המתכת והנחושת. איזה צלילים מדהימים- וכאן גם האקוסטיקה של האולם המחודש באה לידי בטוי מפליא.

הסימפוניות של סיבליוס לא זכו לפופולריות כמו אלה של בטהובן, ברהמס ומאהלר ( חוץ מבריטניה בה הן הפכו מזמן לחלק מרכזי באולם הקונצרטים)

וחבל, כי המצלול והתזמור מקסימים והיושבים בשורה האחרונה של הבמה, זכו לעדנה : חצוצרות, טרומבונים, קרנות ומתופף אחד ויחיד.

 

אני חולה על מאהלר, אבל מבקש : תנו לנו עוד סיבליוס !!

 

עוד לפני ההפסקה קבלנו תזכורת ממייסד הפילהרמונית ברוניסלב הוברמן היקר . שמונים שנה עברו מאז קונצרט הבכורה בנצוח המאסטרו טוסקניני והנה מופיע הכנר ג'ושוע בל  ומנגן על אותו ה"סטרד" של הוברמן , את הסמפוניה הספרדית מאת לאלו.

 

מעניין מה קרה לזובין מנהלה המוסיקלי הנצחי של הפילהרמונית , כאשר בנה את מערך הקונצרטים של העונה:

במשך 3 החודשים האחרונים, הופיעו בהיכל 3 כוכבים צעירים של הכינור:

ריי צ'אן

דיוויד גארט

ועכשיו ג'ושוע בל

 

מזל שעוד היה מקום לגיטריסט הנהדר שלנו אבי אביטל !!

 

בקצור: ג'ושוע בל המבוגר שבהם יליד 1967 , האמריקני רב המהללים , הינו גם מנצח מצויין והעובדה כי מ-2011 מונה למנהלה המוסיקלי של התזמורת שכרוכה בשמו של סר נוויל מרינר- הלא היא תזמורת "סנט מרטין אין דה פילדס" מלונדון.

איך אומרים: "הילד הלך והפלא נשאר"

 

הסימפוניה שאיננה סימפוניה אלא למעשה קונצ'רטו לכינור המכיל

5 פרקים באופן יוצא דופן, הוא הלל לנעימות ספרדיות המזכירות לעתים את ההבנרה המפורסמת מתוך "כרמן" של ביזה.

ובכלל המלחינים הצרפתיים היו מאוהבים בספרד ובנעימותיה.

 

ג'ושוע בל ניגן בקלילות את הפרקים הקשים ולמרות שמייקל שטרן ליווה אותו בדרך כלל בפורטה- הוא הצליח להתגבר וגם בסופו של הקונצרט נענה לבקשות הקהל המריע וניגן עם התזמורת עיבוד לשירו של מנואל פונסה המקסיקני "אסטרליטה".

היצירה נשמעה לי מאד מוכרת ולא הבנתי מדוע ומהיכן? עד שפגשתי במסדרון את אחד הנגנים של התזמורת ולידו יוסי שיפמן העתונאי והמבקר שאמרו לי כי ההדרן הינו הקטע של פונסה וכי יאשה חפץ עיבד את היצירה לכינור...,

 

כנראה באחד הרסיטלים של חפץ ששמעתי עוד מחוץ לאולם "נחמני" בעת בקורו בארץ  , ניגן הגדול מכולם את "אסטרליטה", כהדרן .

 

 

מתי זיתי-אלבוים

 

 

 

הכותב הוא רו"ח, עתונאי ומבקר מוסיקה, חבר באגודת העתונאים תל-אביב. חוקר, עורך ומגיש סידרת תכניות על "גדולי הטנורים של העבר" ב"קול המוסיקה". עד כה שודרו 16 תכניות בנות 2-3-6 שעות כ"א.

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר