מס' צפיות - 357
דירוג ממוצע -
זוג ההיפוכים שר רש
מאת: אורנה ליברמן 29/03/16 (20:54)

שַׂר, מהמילה האכדית שרוּ שפירושה מלך, הוא במקרא איש בעל עמדת כוח, נכבד רם מעלה, שליט, מושל, שופט, מפקד צבא או בעל תפקיד אחראי אחר. ניתן להניח שהמילים קיסר ו-צאר נגזרות מאותו מקור שממנו באה שר.

את הצירוף שר ניתן למצוא במילים רבות, מקראיות או מאוחרות יותר:

שְׁרִיר, שָׁרִיר, בָּשָׂר, שִׁרְיוֹן, שְׂרָרָה, מִשְׂרָה, שׁוּרָה, שַׁיָּרָה, רֶשֶׁת, שַׁרְשֶׁרֶת, גֶּשֶׁר, קֶשֶׁר, יֹשֶׁר, עֹשֶׁר, אֹשֶׁר, כֹּשֶׁר, אִשּׁוּר, שִׁפּוּר, אֶפְשָׁרוּת, שִׁירָה, הַשְׁרָאָה, הַשְׁאָרָה, שְׂרִידוּת, הִשְׂתָּרְגוּת…

מילים אלה מעידות כולן על כוח, גלום או ממומש, מכל סוג שהוא, בין אם פיזי, קיומי, רוחני, יצירתי, כוח ביטוי, כוח ראייה, כוח שליטה, כוח לשרוד ולהישאר בחיים, כוח התאחדות, הולדה, התרבות, הסתעפות, הורשה – מסירת החיים וערכיהם הלאה לדורות הבאים…

שר במקרא הוא כאמור אדם בעל שררה, מכל סוג שהיא, למשל:

מְלָכִים וְשָׂרִים ירמיהו יז:כה

שָׂרֵי הַמְּדִינוֹת מלכים א, כ:יד

שַׂר וְשֹׁפֵט שמות ב:יד

שָׂרֵי הַחיָלִים מלכים א, טו:כ

ההיררכיה האזרחית שאבה את כוחה מההיררכיה הדתית. הכוהנים נקראו שָׂרֵי קֹדֶשׁ או שָׂרֵי הָאֱלֹהִים (דברי הימים א, כד:ה).

ומהיררכיה של מטה להיררכיה של מעלה. לכל אומה יש שר, מלאך אפוטרופוס. בפרק י בספר דניאל מוזכרים שַׂר מַלְכוּת פָּרַס והמלאך מִיכָאֵל, אַחַד הַשָּׂרִים הָרִאשֹׁנִים (דניאל י:יג), דהיינו מראשי השרים, והוא המלאך שמונה להגן על ישראל. ובראש כל ההיררכיה עומד שַׂר שָׂרִים (שם ה:כח), כינוי לאלוהים.

אלוהים, שַׂר שָׂרִים, הוא הָרֹאשׁ, הוא הַשֹּׁרֶשׁ. שר, מהמילה רֹאשׁ. האות אלף באמצעיתה מהווה, מתוקף היותה ראשונה, את הייצוג המובהק ביותר של אלוהים. אך ב-ראש, הריש קודמת לשין – רש.

המילה שֹׁרֶשׁ מכילה גם שר וגם רש. והצירוף רש, הנמצא גם ב-ראש וגם ב-שורש, פירושו כמילה הוא עני, נקלה, נחות דרגה וחסר אמצעים:

עָשִׁיר וָרָשׁ נִפְגָּשׁוּ משלי כב:ב

וְלָרָשׁ אֵין כֹּל שמואל ב, יב:ג

וְאָנֹכִי אִישׁ רָשׁ וְנִקְלֶה שמואל א, יח:כג

עָנִי וָרָשׁ הַצְדִּיקוּ תהילים פב:גּ

האם אין רש ההפך הגמור של שר???

מוזמנים לבלוג שלי שרשומתו הראשונה נקראת "לכל מילה יש כפיל ניגודי".

לשון המקרא - אור חדש על שפה עתיקה

https://liebermanorna.wordpress.com/2013/01/18/%D7%A8%D7%A9%D7%95%D7%9E%D7%94-%D7%9E%D7%A1-1-%D7%9C%D7%9B%D7%9C-%D7%9E%D7%99%D7%9C%D7%94-%D7%99%D7%A9-%D7%9B%D7%A4%D7%99%D7%9C-%D7%A0%D7%99%D7%92%D7%95%D7%93%D7%99/

הכותבת היא הכותבת היא בעלת דוקטורט בספרות צרפתית, מלמדת עברית ישראלית באולפן צרפתי וכותבת על עברית תנ"כית. פרסמה ספר על לשון המקרא: אורנה ליברמן, שפת התנ"ך כבבואת סיפור הבריאה, הוצאת סלע ספרים, 2013

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר