מס' צפיות - 1006
דירוג ממוצע -
היכן נמצא הר המוריה ?
מאת: שלום הלוי 27/10/14 (18:57)

היכן הר המוריה ?

מאת : שלום הלוי.

 

כל הרבנים והמלכים מתקופת שלמה המלך ועד היום, רואים את מיקומו של "הר הבית" כ"הר המוריה".

הבה נבדוק את הטענה הזאת ואת חשיבותה.

 

אברהם אבינו, כשחזר ממסע הנצחון על חמשת המלכים ושיחרור בן אחיו לוט,  עבר בעיר "שלם" בדרכו דרומה לחברון , שם קיבלו אותו מלך סדום שנמלט מהמערכה בעור שיניו ומלך שלם קיבל אותו כבן חסותו. שניהם קיבלו את פניו של אברם בלחם ויין.  לא מוזכר כאן כלל "הר המוריה" .

 

בראשית יד,יז וַיֵּצֵא מֶלֶךְ-סְדֹם, לִקְרָאתוֹ, אַחרֵי שׁוּבוֹ מֵהַכּוֹת אֶת-כְּדָרְלָעֹמֶר, וְאֶת-הַמְּלָכִים אשֶׁר אִתּוֹ--אֶל-עֵמֶק שָׁוֵה, הוּא עֵמֶק הַמֶּלֶךְ.  יד,יח וּמַלְכִּי-צֶדֶק מֶלֶךְ שָׁלֵם, הוֹצִיא לֶחֶם וָיָיִן; וְהוּא כֹהֵן, לְאֵל עֶלְיוֹן. 

 

אלוהים מצווה על אברם לקחת את בנו האהוב ולהעלות אותו לעולה בארץ המוריה, ולא בהר המוריה.

אלוהים מצווה עליו להעלות את בנו לעולה על אחד ההרים שם.

 

בראשית כב,ב וַיֹּאמֶר קַח-נָא אֶת-בִּנְךָ אֶת-יְחִידְךָ אשֶׁר-אָהַבְתָּ, אֶת-יִצְחָק, וְלֶךְ-לְךָ, אֶל-אֶרֶץ הַמֹּרִיָּה; וְהַעלֵהוּ שָׁם, לְעֹלָה, עַל אַחַד הֶהָרִים, אשֶׁר אֹמַר אֵלֶיךָ. 

 

אברם הולך לארץ המוריה , להר שאלוהים הראה לו ולא ידע לנו עד היום, היכן זה קרה. ובטח שלא בעיר שלם. שהייתה עיר יבוסית.

 

אברם, לאחר שעקד האיל  במקום את בנו, קורא למקום הר "יהוה יראה".

בראשית כב,יד וַיִּקְרָא אַבְרָהָם שֵׁם-הַמָּקוֹם הַהוּא, יְהוָה יִרְאֶה, אשֶׁר יֵאָמֵר הַיּוֹם, בְּהַר יְהוָה יֵרָאֶה. 

 

משה מצווה להקים את אוהל מועד במקום אשר יבחר אלוהים לשכנו. במקום אחד מכל השבטים.  שם יבנה המזבח ושם יביאו את הקורבנות והזבחים, התרומות והמעשרות,  (לא מוזכר כאן "הר המוריה").

דברים יב,ה כִּי אִם-אֶל-הַמָּקוֹם אשֶׁר-יִבְחַר יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם, מִכָּל-שִׁבְטֵיכֶם, לָשׂוּם אֶת-שְׁמוֹ, שָׁם--לְשִׁכְנוֹ תִדְרְשׁוּ, וּבָאתָ שָּׁמָּה.  יב,ו וַהבֵאתֶם שָׁמָּה, עֹלֹתֵיכֶם וְזִבְחֵיכֶם, וְאֵת מַעְשְׂרֹתֵיכֶם, וְאֵת תְּרוּמַת יֶדְכֶם; וְנִדְרֵיכֶם, וְנִדְבֹתֵיכֶם, וּבְכֹרֹת בְּקַרְכֶם, וְצֹאנְכֶם

 

 

משה מזהיר שנית את העם לבל יזבחו בכל מקום , אלא במקום אשר יבחר אלוהי ישראל., באחד השבטים משבטי ישראל .

האמת היא שבכל שבט חיו משמרות כהנים שעבדו במקום בדיוק כמו בבית המקדש.

 

דברים יב,יג הִשָּׁמֶר לְךָ, פֶּן-תַּעלֶה עֹלֹתֶיךָ, בְּכָל-מָקוֹם, אשֶׁר תִּרְאֶה.  יב,יד כִּי אִם-בַּמָּקוֹם אשֶׁר-יִבְחַר יְהוָה, בְּאַחַד שְׁבָטֶיךָ--שָׁם, תַּעלֶה עֹלֹתֶיךָ; וְשָׁם תַּעשֶׂה, כֹּל אשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּךָּ. 

 

רק בספר דברי הימים, מוזכר ששלמה בנה את בית אלוהים בירושלים בהר המוריה.

במקום אשר הכין אביו דוד בגורן של "ארנן היבוסי" (היבוסי חיו בירושלים עד לכיבושה ע"י דוד המלך.)

דברי הימים ב ג,א וַיָּחֶל שְׁלֹמֹה, לִבְנוֹת אֶת-בֵּית-יְהוָה בִּירוּשָׁלִַם, בְּהַר הַמּוֹרִיָּה, אשֶׁר נִרְאָה לְדָוִיד אָבִיהוּ--אשֶׁר הֵכִין בִּמְקוֹם דָּוִיד, בְּגֹרֶן אָרְנָן הַיְבוּסִי. 

סיכום :

על פי תורת ישראל, אין כל חשיבות ל"מקומות קדושים" מבחינה היסטורית .

כשם שלא ידוע היכן ארץ(הר) המוריה, כך לא ידוע היכן נקבר משה או היכן נמצא "הר חורב" שסביבו עמדו בני ישראל וקיבלו את התורה.  או היכן נעלם אליהו הנביא .

על פי תורת ישראל, אסור לבנות מצבות. והתורה יודעת שאם יסומן מקום כלשהו, מיד יבואו "בני ישראל" ויבנו שם "מצבות " ממש כמו "עובדי האלילים" הכנענים. כך תחל גם עבודה זרה על כל גבעה.

כשאבשלום בנה לו יד בחייו, היכה הדבר בתדהמה את אנשי התקופה. כי לא היה כדבר הזה לפני כן. רק אצל הכנענים.

עד למאה השלישית , הרביעית לספירה, עם ישראל קבר את מתיו בארונות קבורה שהושמו במערות קבורה ממש כמו בבית שערים, שם קבורים חלק "מהצדיקים" ש"מצבותיהם" התגלו ע"י "מחלקת הצדיקים" של הרבנות הראשית שלקחה כל קבר ערבי   עתיק וסימנה אותו כ"קבר צדיק" לצרכי פולחן אלילי כנהוג ביהדות. דבר הנוגד לחלוטין את רוחה של תורת ישראל האוסרת לנהוג כמו עמי הכנענים. דבר שהיהודים עושים עד היום.

בכבוד רב

שלום הלוי

"בית הלויים". תורת ישראל לעם ישראל באהבה.  bet_halevyim@walla.com

הכותב הוא שמע ישראל יהוה אלוהינו יהוה אחד. "ואהבת לרעך כמוך" , מתחיל בך. לא בחברך. למד אותו לאהוב אותך כתמונת ראי.

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר