מס' צפיות - 307
דירוג ממוצע -
עו"ד יוסי כהן - ניתן לתבוע פיצויים ללא הוכחת נזק?
מאת: יוסי כהן 12/06/14 (09:02)

באתר ynet פורסמה כתבה ולפיה במאי הסרט "צ'רלי וחצי", בועז דוידזון, כועס על פרסומת של חברת המזון המהיר "מקדונלד'ס", שנעשה בה שימוש בקטע מסרטו – ולכן הוא דורש פיצויים. עורך דין יוסי כהן מציין שלטענתו של דוידזון, לא שוחחו איתו על הפרסומת ולא שאלו אותו לאישורו כלל. הבמאי שלח מכתב לרשת המזון ולחברת הפרסום ובו דרש חצי מיליון ש"ח פיצויים על "הפרת זכות מוסרית" לכאורה. כמו כן, ביקש דוידזון להסיר את הפרסומת מיידית וציין כי אם יהיה צורך, הוא יגיש תביעה.

גם דוד שושן, המוכר בסרט כדמות "מיקו", פנה בדרישה לפיצוי בגובה 50 אלף ש"ח על השימוש בדמותו ובפניו בפרסומת. לטענת שושן, יהודה ברקן שמופיע אף הוא באותה סצנה, קיבל כסף ואילו הוא לא קיבל תמורה. משרד הפרסום ונציגי מקדונלד'ס טענו מנגד שבוצעה התקשרות עם NMC יונייטד בהסכם רישיון, שעל פיו נרכשה רשות השימוש בזכויות בסרט צ'רלי וחצי לשם לקיחת הסצנה לפרסומת. לטענת משרד הפרסום, אישרה יונייטד שהיא הבעלים של כל זכויות הקניין הרוחני שבסרט.

עו"ד יוסי כהן מסביר כי זכות יוצרים היא ההגנה שניתנת ליוצר או לבעלים של יצירה מפני שימוש בלתי מורשה ביצירה שלו, שמהווה קניין רוחני שלו, אשר בה הוא השקיע מכישרונו ומאישיותו. ביצירה אשר חוסה תחת הגנת "זכויות יוצרים" בדר"כ תופיע האות C בתוך עיגול – קיצור של המילה "copyright"אך אין זה הכרחי תמיד, שכן על פי חוק זכות יוצרים, התשס"ח-2007 (להלן: "החוק") ולפי הפסיקה, אנו למדים כי היצירה מוגנת גם ללא הסימון, אם היא עומדת בתנאים מהותיים אחרים.

זכות יוצרים ביצירה פירושה שהחוק מעניק ליוצר זכות בלעדית לבצע ביצירה מספר פעולות, ובכלל זאת: פרסום, שכפול, ביצוע פומבי ויצירת יצירה נגזרת. יוסי כהן מוסיף כי ההגנה תחול במקרים בהם היצירה תהיה מקורית ומיוחדת, ואין להסתפק בדמיון מינימלי.

ניתן לתבוע פיצויים מהמפר גם בלי הוכחת נזק

במקרה שלפנינו, מציין עו"ד יוסי כהן, בעל זכויות יוצרים יכול לתבוע אדם אחר על מנת למנוע ממנו שימוש ביצירתו וכן לעתור כי הצד שכנגד יפסיק באופן מידי את השימוש המפר ביצירתו. כמו כן, ניתן גם לתבוע מהמפר פיצויים ואף פיצויים ללא הוכחת נזק בגין הפרת זכות היוצרים. התשובה לשאלה זו חד משמעית: התובע רשאי לדרוש את הסרת הפרסומת וכן לעתור לקבלת פיצויים בגין ההפרה.

אין ספק שעל משרד הפרסום היה לחקור לעומק ולבדוק אם אכן התרחשה הפרת זכויות יוצרים, שכן לטענת עו"ד יוסי כהן, הוא בעל הסמכות לפרסם וחלה עליו מעין חובת זהירות לבדוק לעומק בטרם פרסום הפרסומת.

האם דמות המופיעה ביצירה זוכה להגנות שחלות בחוק?

התשובה חיובית: למשל, ברע"א 2687/92 דוד גבע נ' חברת וולט דיסני, נקבע כי דמות כשלעצמה מהווה יצירה מוגנת. עם זאת, מציין יוסי כהן שקיימים מקרים בהם מותר לעשות שימוש ביצירה מוגנת. החוק קובע, כי שימוש שהוא בגדר "שימוש הוגן" ביצירה מוגנת, במסגרת יצירה חדשה ועצמאית, עשוי להיות מוגן. שימוש ייחשב כהוגן אם הוא נעשה לצורך "לימוד עצמי, מחקר, בקורת, סקירה, או תמצית עיתונאית". דומה, כי אין זה המקרה לפנינו – שכן מדובר בפרסומת ולא בשימוש אישי.

הכותב הוא עורך דין יוסי כהן הוא הבעלים של משרד עורכי דין. דוקטור יוסי כהן פועל בתחומי המשפט המסחרי, דיני חברות וליטיגציה משנת 1986.

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר