מס' צפיות - 182
דירוג ממוצע -
האם שאבה תורת הספירות בקבלה ממיתולוגיות זרות?
מאת: אורנה ליברמן 04/11/13 (20:54)

 

לחולל  פירושו לרקוד:

 

עוֹד תַּעְדִּי תֻפַּיִךְ וְיָצָאת בִּמְחוֹל מְשַׂחקִים. (ירמיהו לא:ג)

 

לחולל פירושו גם ללדת:

 

בְּטֶרֶם הָרִים יֻלָּדוּ וַתְּחוֹלֵל אֶרֶץ וְתֵבֵל, וּמֵעוֹלָם עַד עוֹלָם, אַתָּה אֵל. (תהילים צ:ב)

 

איזו התאמה מפליאה בין לשון המקרא לבין מיתוס יווני קדום לפיו לא נולד העולם אלא במחול של אישה! סיפור בריאה של תושביה הקדומים של יוון, הפלסגים, שיש בו, ככל הנראה, גם יסודות פיניקיים וכנענים, מספר על אלת כל הדברים, אם כל חי,  אאורינומה, שהפרידה בין שמים לארץ (ראו מאמר קודם: מהעקוב כנחש לישר כאל) . לאחר מכן פתחה במחול על פני הגלים. הרוח שנשבה הפכה לנחש שהפרה את המחוללת. אאורינומה הפכה ליונה והטילה ביצה שממנה בקע כל העולם כולו. כאן יוצרת אאורינומה את שבעת כוכבי הלכת וכוחותיהם וממנה על כל אחד מהם טיטאן וטיטאנית: את השמש וכוח ההארה קבלו תאה והיפריון, את הירח וכוח הקסם קבלו פויבה ואטלס, את מארס (מאדים) וכוח הצמיחה קבלו דיונה וקריוס,  את מרקורי (כוכב חמה) וכוח החוכמה קבלו מטיס וקואאוס, את  יופיטר (צדק) וכוח החוק קבלו תמיס וארימדיון, את ונוס (נוגה) וכוח האהבה קבלו טתיס ואוקיינוס, את סטורן (שבתאי) וכוח השלום קבלו ריאה וקרונוס.

 

שבעת כוכבי הלכת וכוחותיהם. כוחות אלוהיים. האם ינקה תורת הספירות בקבלה ממסורות זרות? לפי החיבור "שיעור קומה" של רבי משה קורדובירו - הרמ"ק, גלגלי שבעת כוכבי הלכת הן שבע הספירות התחתונות (ס, טו): שבתאי – חסד, צדק – גבורה, מאדים – תפארת, חמה – נצח, נוגה – הוד, כוכב –  יסוד, לבנה – מלכות. ואלה הם שבעת המלאכים העליונים המושלים על ז' כוכבי הלכת: קפציאל על שבתאי, צדקיאל על צדק, גבריאל על מאדים, רפאל על חמה, חננאל על נוגה, מטטרון על כוכב, אוריאל על לבנה. המלאכים מהמיסטיקה היהודית – האם לא התגלגלו מהענקים הקמאים מהמיתולוגיה היוונית?

שבטי הפלסגים נעלמו, נטמעו מן הסתם בתוך היוונים או נהדפו החוצה מהם, או שניהם. יש המזהים אותם עם הפלישתים של התנ"ך, גויי ים שהגיעו מהאיים האגאיים וכבשו את מישור החוף הדרומי של ארץ כנען. אאורינומה עדיין מחוללת, מרחפת על פני המים.

 

 לקריאה נוספת:

לשון המקרא - אור חדש על שפה עתיקה, הבלוג של אורנה

הכותבת היא הכותבת היא בעלת דוקטורט בספרות צרפתית, מלמדת עברית ישראלית באולפן צרפתי וכותבת על עברית תנ"כית. פרסמה ספר על לשון המקרא: אורנה ליברמן, שפת התנ"ך כבבואת סיפור הבריאה, הוצאת סלע ספרים, 2013

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר