מס' צפיות - 150
דירוג ממוצע -
מהותו של מיזם "סרדין"
הנתונים הללו מוכיחים כי מצד אחד קיים ביקוש לתחבורה הציבורית, אך מצד שני, ההיצע אינו תואם לביקוש. כמו כן מראים הנתונים שלמרות המאמצים הנעשים בשנים האחרונות לשפר את תנאי השימוש בתחבורה הציבורית, הדרך לשיפור מהותי עוד ארוכה
מאת: רועי אורן 24/07/13 (19:51)

חברת-הכנסת תמר זנדברג אמצה לחיקה את "פרוייקט סרדין" אשר בוחן את הצפיפות הקיימת בתחבורה הציבורית (קרי: אוטובוסים ורכבות).
השבוע (ב') הגיש ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל את הדו"ח הראשון של "פרויקט סרדין" שהתבסס על הדיווחים ששלחתם דרך אפליקציית "איפה-בוס".
הדו"ח התבסס על הדיווחים מאז השקת הקמפיין באמצע מאי עד סוף יוני 2013.
ולכן,כדי להפיק דו"ח מהימן מידי חודש בחודשו קורא הארגון לאזרחי ישראל לדווח אודות הצפיפות הקיימת באוטובוסים,וברכבות.
וכן, אודות זמני ההמתנה בתחנות השונות.
מבוא
בתחילת שנת 2013 השיק ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל את המיזם פרויקט סרדין ששם דגש על תנאי הנסיעה הבעייתיים בתחבורה הציבורית.
כחלק מהפרויקט מוציא הארגון על בסיס קבוע דו"חות בקרה אלטרנטיביים לדו"חות חברת "ריבה" העוסקים בתנאי הנסיעה בתחבורה הציבורית, והעושים שימוש בחוכמת המונים.
לשם כך יצר הארגון קשר עם מפתח אפליקציית הסלולר איפה-בוס (המופצת חינם למכשירי אייפון ואנדרואיד). במסגרת האפליקציה נבנו שני טפסים: טופס דיווח תנאי נסיעה; וטופס דיווח המתנה בתחנה. הנוסעים בתחבורה הציבורית ממלאים את הטפסים בזמן אמת ובכך יוצרים את התשתית לנתוני הדו"ח שלהלן.

הדו"ח שלהלן מתבסס על סך של 1294 דיווחי נוסעים, מתוכם 607 דיווחים במהלך הנסיעה ו- 687 דיווחים בזמן המתנה בתחנה שדווחו בזמן אמת בתאריכים 14/5 – 30/6/2013. טופס דיווח תנאי הנסיעה כלל שאלות בנושא צפיפות באוטובוס, השארת נוסעים בתחנה, ניקיון האוטובוס, אדיבות הנהג ואופי הנהיגה. טופס דיווח המתנה בתחנה כלל שאלות אודות זמינות מקומות ישיבה והגנה מפני תנאי מזג האוויר. לאחר עיבוד הנתונים התקבלו הממצאים הבאים:
ממצאי הדו"ח
א: בקרוב ל- 45% מהנסיעות אין מקום ישיבה פנוי באוטובוס, וכרבע מהסיעות מוגדרות כנסיעות צפופות ("סרדין").
כלומר: השעות העמוסות ביותר הן שעות השיא אך קיים עומס גדול גם בשעות הערב בהן התדירות יורדת.
ב: ב- 8.4% מהמקרים הושארו הנוסעים בתחנה, מתוכם ב- 3% מהמקרים האוטובוס לא עצר בתחנה.
ג: - 32.2% מהמקרים אין מקום ישיבה בתחנה, מתוכם ב- 13.1% מהמקרים התחנה הייתה עמוסה בנוסעים. העומס בלט בעיקר בשעות הצהריים וכן בשעות הערב בהן התדירות נמוכה, דבר המרמז על הצורך של הרבה אנשים להמתין זמן רב בתחנה.
ד: בקטגוריות רמת הניקיון, אופי הנהיגה ואדיבות הנהג "אגד" קיבלו ציונים גבוהים יותר באופן משמעותי מ"דן" והדבר בולט במיוחד בציון רמת הניקיון.
ה: חברת "דן" הוא המפעיל בעל דיווחי הצפיפות המרובים ביותר עם 35% מהנסיעות שהוגדרו כ"סרדין". לעומת 14.6% נסיעות "אגד" שהוגדרו כך. מבין המפעילים הפרטיים, בולטים לרעה "אגד תעבורה" וחברת "קווים".
ו: רק ב- 52% מהמקרים התחנות מספקות הגנה מלאה מתנאי מזג האוויר. 1 מכל 6 תחנות לא מגינה כלל מפגעי מזג האוויר.
לסיכום: הנתונים הללו מוכיחים כי מצד אחד קיים ביקוש לתחבורה הציבורית, אך מצד שני, ההיצע אינו תואם לביקוש.
כמו כן מראים הנתונים שלמרות המאמצים הנעשים בשנים האחרונות לשפר את תנאי השימוש בתחבורה הציבורית, הדרך לשיפור מהותי עוד ארוכה.

הכותב הוא אני כרגע סטודנט לתקשורת אשר כותב בנושאים שונים מספורט ועד רווחה ואקטואליה . כרגע אני לומד באוניברסיטה הפתוחה (אולי זה ישתנה בעתיד)

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר